Kopafbeelding

Google                                                                 
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Referentieniveaus Verband:

meten en meetkunde

B Met elkaar in verband brengen, Meetinstrumenten gebruiken, Structuur en samenhang tussen maateenheden, Verschillende representaties,    2D en 3D

 

 

1-streef

 

Toelichting en voorbeelden bij 1-streef

Functioneel gebruiken

 

Functioneel gebruiken

  • 34 Samenhang tussen (standaard)maten ook door terugrekenen, in complexere situaties en ook met decimale getallen
    ‘Is 1750 g meer of minder dan 1,7kg?’

 

Samenhang tussen veelvoorkomende maten zien en deze maten kunnen herleiden, ook zonder steun van een betekenisvolle situatie. Zowel herleidingen van kleinere maateenheden naar grotere maateenheden als omgekeerd én ook herleidingen van oppervlakte- en inhoudsmaten.

  • Lengtematen
    van m naar km; van dm naar m en cm;
    van cm naar m en mm; van mm naar cm en m
    - Herleid de lengtematen. (Uit: Rekenrijk)
    Beschrijving: Lng_RR_8a
  • Oppervlaktematen
    van km² naar ha en m²
    van ha naar km², are en m²
    van m² naar dm² en cm²
    van dm² naar m² en cm²
    - Herleid de oppervlaktematen. (Uit: Rekenrijk)
    Beschrijving: Opp_RR_8a
  • Inhoudsmaten
    van dl naar l en cl; van cl naar l en ml
    van ml naar cl en l
    van l naar dm³ en m³; van m³ naar dm³ en l
    - In de fles zit 1,5 liter cola, dat is ....... ml.
    - Relatie tussen inhoudsmaten. (Uit: Rekenrijk)
    Beschrijving: Inh_RR_7b3
  • Gewicht
    van g naar kg; van ton naar kg en omgekeerd
    van g naar mg en omgekeerd
    - De auto weegt 2 ton, hoeveel kg is dat?
    - Is 1750 g meer of minder dan 1,7 kg?
    - Wat is zwaarder? (Uit: Pluspunt)
    Beschrijving: Gew_PP_7b1